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  1. 紀要論文
  2. 学部
  3. 国際コミュニケーション学部
  4. 国際コミュニケーション研究
  5. 第1号(2022)

公の「オタク」のイメージを左右する秋葉原

https://doi.org/10.34360/00013408
https://doi.org/10.34360/00013408
e7ca2527-4920-45b3-863f-5fe0a7868c81
名前 / ファイル ライセンス アクション
1081_0001_08.pdf 1081_0001_08.pdf (2.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-05-26
タイトル
タイトル 公の「オタク」のイメージを左右する秋葉原
言語
言語 jpn
キーワード
主題 秋葉原, おたく・オタク・OTAKU, 文化人類学, フィールド・ワーク, サブカルチャー, クール・ジャパン, 政治
Patrick, W, Galbraith
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34360/00013408
ID登録タイプ JaLC
別言語のタイトル(英)
タイトル Akihabara : Conditioning a Public "Otaku" Image
作成者 ガルブレイス, パトリック W

× ガルブレイス, パトリック W

ガルブレイス, パトリック W

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内容記述
内容記述 On September 16, 2007, Asō Tarō, who was campaigning to become Prime Minister of Japan, held a rally in Akihabara. The location was symbolic, as stores in the Tokyo neighborhood had long been the place to buy electronics made in Japan, a source of national pride, and were now the place to buy Japanese anime, which was gaining popularity in North America, another source of national pride. Asō said, in part, "Thanks to otaku, Japanese culture, what has been called a subculture, has undoubtedly been transmitted to the world." In this claim, not only does Asō conflate Japanese culture with subculture, but also claims that "otaku," or manga/anime fans, are its ambassadors. On the street, however, the opposite was true : In Akihabara in 2007, otaku were coming to be seen as disruptive and deviant. Based on participant observation in Akihabara, this article provides a historical snapshot of how otaku were problematically incorporated into "Cool Japan" from the mid to late 2000s, and how the meeting of national and subcultural politics generated friction that was resolved by increased surveillance and disciplining of bodily performance on the street.
公開者
出版者 専修大学国際コミュニケーション学部
ISSN
収録物識別子 2758-0733
書誌情報 国際コミュニケーション研究
en : SENSHU REVIEW of INTERNATIONAL COMMUNICATION

巻 1, p. 48-61, 発行日 2022-03-28
出版タイプ
出版タイプ NA
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Ver.1 2023-07-25 11:08:03.965258
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