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  1. 紀要論文
  2. 研究機関
  3. 商学研究所
  4. 専修ビジネス・レビュー
  5. Vol.15 No.1(2020)

社会的消費に関する一般的傾向の抽出と検証 : MAXQDAを用いた特性の抽出

https://doi.org/10.34360/00011118
https://doi.org/10.34360/00011118
279d4773-94a4-4eed-927e-2bdd07142231
名前 / ファイル ライセンス アクション
3052_0015_09.pdf 3052_0015_09.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-08-31
タイトル
タイトル 社会的消費に関する一般的傾向の抽出と検証 : MAXQDAを用いた特性の抽出
言語
言語 jpn
キーワード
主題 社会的消費, 定性調査, 定量調査, ソーシャルプロダクツ
Satoshi, Kambara, Socially Responsible Consumption (Social Consumer), Quantitative Research, Qualitative Research, Social Products
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34360/00011118
ID登録タイプ JaLC
別言語のタイトル(英)
タイトル Find a General Tendency of Socially Responsible Consumption : MAXQDA and Qualitative Analysis
作成者 神原, 理

× 神原, 理

神原, 理

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内容記述
内容記述 本稿の目的は,ソーシャルプロダクツ購入層の一般的な消費傾向を明らかにしていくことにある。ソーシャルプロダクツの購入層は,子供のいる40~50代の既婚女性が多く,収入と最終学歴が高い傾向にある。彼らが購入するのは環境や健康に配慮した食品や化粧品が多く,コストパフォーマンスを考慮した購買行動をとっている。ソーシャルプロダクツへの不満としては,価格の高さや,どれが社会的商品かわからない,社会的取り組みが不明瞭といった点があり,企業の社会的姿勢や商品の背景情報への関心度が非常に高い。また,社会的課題やSDGsに高い興味・関心を示してはいるものの,積極的に社会的活動に取り組むタイプから消極的なタイプまで分かれており,ソーシャルプロダクツの購買行動(消費性向)と社会的活動への関与度は,必ずしも正の相関にはならない。
内容記述
内容記述 The purpose of this study is to find a general tendency of socially responsible consumption, using MAXQDA qualitative data analysis and quantitative data analysis. The result of this research shows that the most of social (eco-friendly or ethical) consumers are 40-50s married mother, and their household income and educational background is higher. They tend to buy eco-friendly foods and cosmetics considering cost-performance. They have complaint about high price of social products, distinguishing it from other non-social products and unclear to know its' social aspects. They are highly interested in corporate social responsibility and back ground of social products. But they are separated from positive type of social activities to negative type. So their socially responsible consumption and involvement of social activities is not necessarily positive relation.
公開者
出版者 専修大学商学研究所
ISSN
収録物識別子 1880-8174
書誌レコードID
収録物識別子 AA12145571
書誌情報 専修ビジネス・レビュー
en : Senshu Business Review

巻 15, 号 1, p. 61-73, 発行日 2020-03-16
出版タイプ
出版タイプ NA
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Ver.1 2023-07-25 12:09:26.155265
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