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  1. 紀要論文
  2. 研究機関
  3. 社会知性開発研究センター
  4. ソーシャル・ウェルビーイング研究センター
  5. ソーシャル・ウェルビーイング研究論集
  6. 第5号(2019)

主観的ウェル・ビーイングにおける美容資本の役割はなにか : 2018年インドネシアの地方自治意識調査の計量分析

https://doi.org/10.34360/00008123
https://doi.org/10.34360/00008123
5195ccdd-5c5f-428c-b179-7702b1ac14d4
名前 / ファイル ライセンス アクション
2101_0005_07.pdf 2101_0005_07.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-06-11
タイトル
タイトル 主観的ウェル・ビーイングにおける美容資本の役割はなにか : 2018年インドネシアの地方自治意識調査の計量分析
言語
言語 jpn
キーワード
主題 主観的ウェル・ビーイング, 美容資本, 容姿
Jun, Kobayashi, Kenichi, Nishimura, Kenji, Kawabata, subjective well-being, beauty capital, physical attractiveness
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34360/00008123
ID登録タイプ JaLC
別言語のタイトル(英)
タイトル What are Roles of Beauty Capital on Subjective Well-being? : Analysis of 2018 Opinion Survey on Local Governance in Indonesia
作成者 小林, 盾

× 小林, 盾

小林, 盾

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西村, 謙一

× 西村, 謙一

西村, 謙一

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川端, 健嗣

× 川端, 健嗣

川端, 健嗣

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内容記述
内容記述 文部科学省私立大学戦略的研究基盤形成支援事業(平成26年度~平成30年度)
内容記述
内容記述 この論文は,人びとの容姿が,幸福や満足といった主観的ウェル・ビーイングに影響しているのかを検討する.そこで,「美容資本」を人的資本の1つとして概念化したうえで,人びとは時間や労力を美容資本に投資し,地位達成,家族形成,ウェル・ビーイングなどとして回収すると仮定する.先行研究では欧米社会が対象だったので,アジア社会としてインドネシアを事例とし,ランダム・サンプリングにもとづく訪問面接調査を実施してデータ収集した(分析対象は3,197人).従属変数は「人生の階段」「主観的幸福感」「生活満足度」「ストレス」の4つのウェル・ビーイング(すべて11段階)とし,独立変数である容姿は調査員が5段階で評価した.分析の結果,(1)容姿がよい人ほど,人生の階段,主観的幸福感,生活満足度といった長期的なウェル・ビーイングが促進された.(2)ただし,ストレスのような短期的なウェル・ビーイングには,とくに効果がなかった.したがって,インドネシアでは美容資本への投資には,短期より長期的にウェル・ビーイングを促進させる役割があった.以上から,アジア社会でも,容姿が主観的ウェル・ビーイングを促進しうることが,はじめて確認された.
内容記述
内容記述 This paper scrutinizes roles of beauty capital on subjective well-being. For this purpose, "beauty capital" is conceptualized as enhancing status attainment, family formation, and subjective well-being as one form of human capital. The literature has focused on Western societies, so the paper collected data in Indonesia as a case of Asian societies. A face-to-face survey was conducted on a representative sample in Java (sample size is 3,197). Dependent variables consist of the ladder of life, subjective happiness, life satisfaction, and stress, each on an eleven-point scale. Interviewers evaluated respondents' physical attractiveness on a five-point scale. Findings include that (1) better looking people raised long-term well-being, such as the ladder of life, subjective happiness, and life satisfaction. (2) Beauty had, however, no effects on short-term well-being, such as stress. Therefore, investment in beauty capital had a promoting role on long-term rather than short-term well-being in Indonesia. The paper first unveils positive relationships of physical attractiveness and psychological well-being in an Asian society.
公開者
出版者 専修大学社会知性開発研究センター/ソーシャル・ウェルビーイング研究センター
書誌レコードID
収録物識別子 AA12716049
書誌情報 ソーシャル・ウェルビーイング研究論集

巻 5, p. 29-46, 発行日 2019-03
出版タイプ
出版タイプ NA
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Ver.1 2023-07-25 13:26:21.466590
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