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主観的ウェル・ビーイングにおける美容資本の役割はなにか : 2018年インドネシアの地方自治意識調査の計量分析
https://doi.org/10.34360/00008123
https://doi.org/10.34360/000081235195ccdd-5c5f-428c-b179-7702b1ac14d4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2101_0005_07.pdf (1.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-06-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 主観的ウェル・ビーイングにおける美容資本の役割はなにか : 2018年インドネシアの地方自治意識調査の計量分析 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 主観的ウェル・ビーイング, 美容資本, 容姿 Jun, Kobayashi, Kenichi, Nishimura, Kenji, Kawabata, subjective well-being, beauty capital, physical attractiveness |
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資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34360/00008123 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
別言語のタイトル(英) | ||||||
タイトル | What are Roles of Beauty Capital on Subjective Well-being? : Analysis of 2018 Opinion Survey on Local Governance in Indonesia | |||||
作成者 |
小林, 盾
× 小林, 盾× 西村, 謙一× 川端, 健嗣 |
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内容記述 | ||||||
内容記述 | 文部科学省私立大学戦略的研究基盤形成支援事業(平成26年度~平成30年度), この論文は,人びとの容姿が,幸福や満足といった主観的ウェル・ビーイングに影響しているのかを検討する.そこで,「美容資本」を人的資本の1つとして概念化したうえで,人びとは時間や労力を美容資本に投資し,地位達成,家族形成,ウェル・ビーイングなどとして回収すると仮定する.先行研究では欧米社会が対象だったので,アジア社会としてインドネシアを事例とし,ランダム・サンプリングにもとづく訪問面接調査を実施してデータ収集した(分析対象は3,197人).従属変数は「人生の階段」「主観的幸福感」「生活満足度」「ストレス」の4つのウェル・ビーイング(すべて11段階)とし,独立変数である容姿は調査員が5段階で評価した.分析の結果,(1)容姿がよい人ほど,人生の階段,主観的幸福感,生活満足度といった長期的なウェル・ビーイングが促進された.(2)ただし,ストレスのような短期的なウェル・ビーイングには,とくに効果がなかった.したがって,インドネシアでは美容資本への投資には,短期より長期的にウェル・ビーイングを促進させる役割があった.以上から,アジア社会でも,容姿が主観的ウェル・ビーイングを促進しうることが,はじめて確認された., This paper scrutinizes roles of beauty capital on subjective well-being. For this purpose, "beauty capital" is conceptualized as enhancing status attainment, family formation, and subjective well-being as one form of human capital. The literature has focused on Western societies, so the paper collected data in Indonesia as a case of Asian societies. A face-to-face survey was conducted on a representative sample in Java (sample size is 3,197). Dependent variables consist of the ladder of life, subjective happiness, life satisfaction, and stress, each on an eleven-point scale. Interviewers evaluated respondents' physical attractiveness on a five-point scale. Findings include that (1) better looking people raised long-term well-being, such as the ladder of life, subjective happiness, and life satisfaction. (2) Beauty had, however, no effects on short-term well-being, such as stress. Therefore, investment in beauty capital had a promoting role on long-term rather than short-term well-being in Indonesia. The paper first unveils positive relationships of physical attractiveness and psychological well-being in an Asian society. | |||||
公開者 | ||||||
出版者 | 専修大学社会知性開発研究センター/ソーシャル・ウェルビーイング研究センター | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子 | AA12716049 | |||||
書誌情報 |
ソーシャル・ウェルビーイング研究論集 巻 5, p. 29-46, 発行日 2019-03 |
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出版タイプ | ||||||
出版タイプ | NA |