@article{oai:senshu-u.repo.nii.ac.jp:00007799, author = {上平, 崇仁}, journal = {専修大学情報科学研究所所報}, month = {Jan}, note = {2021年以降全面実施される新学習指導要領において必修となる情報Iでは、「コミュニケーションと情報デザイン」が学習領域の柱の一つとして位置づけられている。しかしながら、中等教育の中でデザインをどのように扱うのかはまだ活発に検討されておらず、スムーズに授業を始めることは困難が予想される。教育者もまたデザインの学習者であり、教員自身が広くデザインを学ぶ意義を知ることができる入門的な資料を作る必要がある。そこで筆者は高校生向けのデザイン教育にむけた教材の試案と、それらをまとめた冊子制作を行った。本稿ではそのデザインのプロセスについて報告する。, This paper discusses about contents design for information design educators at high school. This booklet contains a lecture and five educational materials for high school students. It is necessary to make introductory materials that can learn the meaning of DESIGN for the educators who are also design learner. About 200 booklets were distributed to educators, educational administrators, and researchers. We concluded that it became meaningful as a prototype for dialogue.}, pages = {1--8}, title = {高校における情報デザイン教育のための冊子制作}, volume = {93}, year = {2019} }