@article{oai:senshu-u.repo.nii.ac.jp:00007771, author = {植竹, 朋文 and 間嶋, 崇}, journal = {専修大学情報科学研究所所報}, month = {Jan}, note = {近年,アクティブ・ラーニングと呼ばれる教育手法が注目を集めており,多くの大学が取り入れ始めている.さらに,クリッカーに代表されるICTツールがアクティブ・ラーニングを支援するツールとして注目を集めてきている.このような状況のもと,私たちは,経営学分野におけるアクティブ・ラーニング手法についての検討をこれまで行ってきた.経営学分野におけるアクティブ・ラーニングは,通常の教室で実施されることが多いが,このような環境におけるICTツールを効果的に利用した手法については,十分に検討されているわけではないのが実情である.そこで本稿では,経営学教育におけるICTツールを用いたアクティブ・ラーニング手法を提案し,その有効性の検討を行う., In recent years, many universities have paid attention to the education method of "active learning", and begun to adopt it. Moreover, ICT tools (e.g. Clicker) are attracting attention as tools to support "active learning". In these situations, we considered the methods of active learning in management or marketing theories. Active learning methods in Business Administration Education are often carried out in ordinary classrooms, but active learning methods using ICT tools effectively in such environments are not fully considered. Therefore, in this paper, we propose active learning methods using ICT tools in Business Administration Education and examine their effectiveness.}, pages = {1--8}, title = {経営学教育におけるICTツールを用いたアクティブ・ラーニング手法の検討}, volume = {88}, year = {2017} }