@article{oai:senshu-u.repo.nii.ac.jp:00007766, author = {永田, 奈央美 and 植竹, 朋文}, journal = {専修大学情報科学研究所所報}, month = {Jul}, note = {近年,多くの大学で行われている情報リテラシ教育は,個人学習だけでなくグループでの協働学習も重要であるが,従来型の授業形式では協働学習のための授業時間があまりとれず,その成果を十分に上げているわけではない.そこで本論文では,反転授業を導入することにより,協働学習主体の授業形式への転換が可能であると考え,教員にそれほど負荷をかけることなく実現するために必要な教材の要件とその実施方法について検討した.さらに,提案する反転授業を科目「情報リテラシ」で実践し,学習者の意識の変動について分析した., Nowadays "Project Based Learning" focusing on collaborative learning is given more importance compared to individual learning. But conventional classes don't allow enough time for collaborative learning. In this situation, the flipped class method is paid much attention. So, we are designing information literacy education classes applying a flipped class method to encourage collaborative learning. In this paper, we analyzed information literacy education classes applying the flipped class method and considered effective learning processes.}, pages = {9--16}, title = {情報リテラシ教育における反転授業の導入}, volume = {87}, year = {2016} }