@article{oai:senshu-u.repo.nii.ac.jp:00007733, author = {奥野, 祥二}, journal = {専修大学情報科学研究所所報}, month = {Nov}, note = {2012年度から2013年度の2年間渡り情報リテラシ教育科目である情報処理入門の講義を専修大学経営学部の1年生に対し行った.実社会で求められる情報リテラシの能力には,問題発見,情報収集・分析,論理的な考察,解決策の提案,説得力のある発表,わかりやすいレポート作成などが挙げられる.この講義では,これらの情報リテラシ能力取得の第1歩として,まずコンピュータ操作に慣れてさせ,広く社会に認知されているWindows7,WWW,E-mail,Word,Excel,PowerPointの基本操作の習得を目指す.本稿では,これまでの講義方針,実施内容,および評価結果,および2013年度から始まったExcel共通テストについて述べる., For two years from 2012 to 2013, “Introduction to Information Processing” for information literacy was lectured for freshman in School of Business Administration, Senshu University. Information literacy needs ability to find a problem, to collect information, to analyze information, to consider a problem logically, to solve a problem, to talk convincing presentation, to write a report with a content to be easily understood. As the first step for getting information literacy, we aim to learn the basic operation for Windows7, WWW, E-mail, Word, Excel and PowerPoint. This report denoted lecture policy, contents of this lecture, the evaluation results and the results of the common test for Excel to be started from 2013.}, pages = {18--21}, title = {「情報処理入門」における2年間の取り組み}, volume = {81}, year = {2013} }