@article{oai:senshu-u.repo.nii.ac.jp:00011777, author = {石川, 和男}, issue = {1}, journal = {専修ビジネス・レビュー, Senshu Business Review}, month = {Mar}, note = {本稿は,リテールマーケティング研究を1 つの研究分野として確立するため,研究方法論を中心に検討した。学問分野における方法論研究は,社会科学や自然科学を問わず,これまでさまざまな方法論の提示があった。そのため,リテールマーケティング研究においてこのような分野を取り上げることは,いささか手垢がついているような研究の歩みを辿らざるを得ない面もある。しかし,一通りの研究方法を踏まえた上で,研究に向き合わなければ学問分野としての確立に展開・発展もない。そのために本稿は,あえて研究方法と今後のリテールマーケティング研究の射程を確定する際に必要な手続と捉えている。, In order to establish retail marketing research as one research field, this paper focuses on research methodologies. For methodological research in the academic field, various methodologies have been presented so far, regardless of social science or natural science. For this reason, taking up such fields in retail marketing research gives the impression that it is a little tricky, and there is also the aspect that we have no choice but to follow the course of research in other fields in the past. However, a new academic field will not be established, developed, or developed as an academic field unless it faces research based on a general research method. For this reason, this paper considers it as a necessary procedure when daringly determining the research method and the scope of retail marketing research in the future.}, pages = {1--12}, title = {リテールマーケティング研究への道程(3) : 研究の方法と目指すべき研究の射程をめぐって}, volume = {16}, year = {2021} }