@article{oai:senshu-u.repo.nii.ac.jp:00011131, author = {神原, 理}, issue = {1}, journal = {専修ビジネス・レビュー, Senshu Business Review}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は,社会的消費とSDGsに関する消費者の意識について,Webアンケートから明らかにすることにある。本調査では,以下の点が明らかになった。ソーシャルプロダクツ全般への認知度や購入経験は低く,SDGs各目標への関心度も決して高いレベルとはいえない。①SDGsへの関心,②ソーシャルプロダクツの認知度(購入経験),③自発性の高い社会的活動,④ソーシャルプロダクツの購入(現在)の4主成分を基準にクラスタ分析を行ったところ,回答者は「低関心・低関与層」「高関心・低関与層」「中関心・高関与層」の3つのクラスタに分けることができた。パス解析の結果,ソーシャルプロダクツへの認知や購入経験は,同商品の購入(再購入)だけでなく,ボランティアや寄付といった自発性の高い社会的活動への関与や,SDGsへの関心を高めることにもつながっていた。, The purpose of this study is to clarify of the consumers' awareness of socially responsible consumption and SDGs based on the results of web-based questionnaire. The result of this research shows that the respondents' awareness of socially responsible consumption and SDGs is generally low level. In a principal component analysis, 4 components (1. Concern for SDGs 2. Degree of recognition of social products 3. Voluntary social activities 4.Purchasing social products) are extracted. In a cluster analysis based on 4 principal component above, respondents are divided into 3 clusters (1. Low-concern Low-involved 2. High-concern Low-involved 3. Middle-concern High-involved). The result of a path analysis shows that the degree of recognition of social products affects not only purchasing social products but also voluntary social activities and concern for SDGs.}, pages = {51--59}, title = {社会的消費とSDGsに関する意識調査}, volume = {15}, year = {2020} }